fbpx

Met een Birò-karretje mag je overal staan

Auteur: Richard van de
Foto: Ⓒ Richard Mouw
Bron: De Telegraaf

AMSTERDAM – Wie een Birò heeft, voelt zich momenteel de koning te rijk in de stad. Het autootje, dat nog het meest wegheeft van een hippe versie van de Canta, is aan een stevige opmars bezig. Maar regels voor het nieuwe voertuig zijn er niet tot nauwelijks. Het betekent dat het autootje overal in de stad te parkeren is: gewoon op de stoep, voor de ingang van de Bijenkorf bijvoorbeeld. Gratis.

Dat is zo makkelijk omdat de Birò de status heeft van gehandicaptenvervoer. Maar daar waar een Canta gemaakt is voor mensen die slecht ter been zijn, wordt de Biro vooral gebruikt door de hippe stadsbewoner. Die laat het wagentje registreren als gehandicaptenvervoer in plaats van als een brommobiel. Wordt het autootje als brommobiel geregistreerd, dan vervalt het voordeel van op de stoep parkeren.

De gemeente Amsterdam is zich bewust van het Birò-gedrag. „De voertuigen mogen gebruikmaken van fietspaden en autowegen en mogen overal gratis parkeren”, zegt een woordvoerster. „Amsterdam ervaart een opkomst van de voertuigen, die ook door personen zonder handicap worden gebruikt.” Gehandicaptenvoertuigen kunnen door de gemeente ergens worden verboden. Voor de Birò is dat nog niet het geval. De gemeente is wel in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu om de toename van geparkeerde gehandicaptenvoertuigen (zoals Birò’s en Canta’s) aan te kunnen pakken. De hoofdstad wil een wetswijziging doorvoeren die ervoor zorgt dat gehandicaptenvoertuigen alleen alle voordelen krijgen als de bestuurder daadwerkelijk recht heeft op een status als gehandicaptenrijder.

Koeriersdiensten

„Naast de Birò zien we een stijgend gebruik van zogenoemde Light Electric Vehicles (LEVs, kleinere elektrische voertuigen) voor goederenvervoer, veelal koeriersdiensten”, vervolgt de woordvoerster.
Verwacht wordt dat door de groei van het aantal Birò’s het gebruik van de Amsterdamse fietspaden zal toenemen. Vorig jaar kwam Amsterdam nog met het ministerie overeen dat snorscooters vanaf 2018 niet meer welkom zijn op het fietspad. Die ruimte wordt nu opgevuld door de vele Birò’s.

„Door meer en bredere voertuigen kan er meer overlast voor fietsers ontstaan”, stelt de woordvoerster. „Het effect op de verkeersveiligheid is onbekend. De opkomst van de LEVs wordt trouwens niet per se als negatief gezien. Want ze kunnen een bijdrage leveren aan een aantrekkelijkere openbare ruimte en een bereikbare stad als ze reguliere auto’s of bestelbusjes gaan vervangen.”

Artikel 1Featured 3