fbpx

Het stikt opeens van de karretjes op ‘t fietspad

Tjerk Gualthérie Van Weezel – 1 juni 2017, 2:00
Foto: Ivo van der Bent
Bron: De Volkskrant

Op het fietspad, stoep en tussen auto’s: hoe lang gaat dat goed?
Op de Amsterdamse fietspaden is een explosie te zien van futuristische wagentjes die met een noodgang vooruitstuiven. Schoon, stil, maar is het ook veilig?

In een bruine tuinbroek stapt Mo van Lennep (50) haar huis in de mondaine P.C. Hooftstraat uit. Onder haar arm een mand met planten. Een paar tellen later zit ze in haar met geraniums beschilderde Birò. Rijdt de stoep af, het fietspad op. Zo zoeft ze tegen het eenrichtingsverkeer voor auto’s in. Naast haar hobbelen de planten op de bijrijderstoel. Op naar begraafplaats Zorgvlied, waar ze een graftuin ontwerpt.

Mo en haar man Gerard (87) behoren tot een snelgroeiende groep Birò-rijders in de hoofdstad. Omdat het elektrische wagentjes wordt aangemerkt als gehandicaptenvervoer begeeft de Birò zich als een kameleon door het strak gereguleerde hoofdstedelijke stratenplan. Rustig tussen de voetgangers, aanzetten tussen de auto’s en dan weer een stukje over het fietspad mee.

Met een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur schiet dat lekker op. En dus hebben binnen drie jaar ruim 150 Amsterdammers het Italiaanse elektrische wagentje aangeschaft. Ook oud-voetballer Edgar Davids en Ajax-talent Justin Kluivert trokken er al de aandacht mee. Goedkoop is het karretje niet, de instapprijs van 11 duizend euro maakt dan ook dat de Birò-dichtheid het hoogst is in de welvarende stadsdelen Centrum en Zuid.

Gemeenteraad

Hoelang de Birò nog zo vrij door Amsterdam kan rijden, is de vraag. Vandaag bespreekt de gemeenteraad de ‘discussienota’ die raadslid Jan-Bert Vroege (D66) opstelde over de ‘opmars van Light Electric Vehicles’ (LEV’s). Vroege juicht in zijn nota de populariteit van de ‘schone, stille en kleine’ LEV’S toe. Maar het juridische niemandsland waarin de voertuigjes zich nu begeven, moet volgens Vroege worden ontgonnen. ‘Duidelijkheid is nodig om de fietspaden en wegen veilig te houden.’

Regels dus, over welk voertuig waar mag rijden en hoe hard. Ook wil hij voorkomen dat trottoirs in de binnenstad straks volstaan met allerhande kleine personenwagentjes en pakjesbezorgers. ‘Misschien moeten er aparte parkeervakken voor komen.’

Want de Birò is nog maar een van de vele futuristische voertuigen die je op een middagje Amsterdam kunt aantreffen. Naast de goede oude Canta met zijn benzinemotortje kreeg de stad er een keur aan veelal elektrisch aangedreven verkeersdeelnemers bij. Van hipsterbakfietsen tot smalle elektrische bestelwagentjes.

Artikel 3

Foto: Ivo van der Bent

Groen imago

Voor de stad zijn de voordelen evident, zeker nu de thuiswinkelende Amsterdammers steeds meer pakjes laten bezorgen. Veel van de elektrische voertuigen vervangen de dieselbusjes of bestelwagens die anders veel meer plek zouden innemen en ronkend hun uitlaatgassen door de stad zouden walmen. Volgens Birò-importeur Pieter Vermeer kopen veel van zijn klanten zijn mini-auto’s juist vanwege dat groene imago. ‘Ruim de helft van mijn omzet komt van bedrijven die veel in de binnenstad moeten zijn. Het is voor hen snel en ze willen er graag mee gezien worden.’

Ook Mo van Lennep beschouwt haar Birò deels als een marketing-instrument. Ze heeft op haar Birò de naam van haar bedrijf staan. Verder was de hoge leeftijd van haar man een belangrijke reden voor de aanschaf. ‘En we konden een van onze auto’s verkopen, dus dat compenseert voor een deel de hoge kosten van de Birò, en speelt weer een parkeerplek vrij.’

Artikel 3

Foto: ANP

In het door drukte geobsedeerde Amsterdam levert de komst van karretjes irritatie op. Zeker als er op de toch al volle fietspaden weer eens een bakfietsvader met een gangetje van 40 passeert. Als het aan de Fietsersbond ligt, wordt daarom alles ‘dat geen fiets is’ van de fietspaden verbannen. Birò-verkoper Vermeer is blij dat de gemeente zich buigt over het lot van de wagentjes. ‘Duidelijkheid is goed.’ Hij hoopt dat de Birò’s toestemming houden om op fietspaden te rijden die op de rijweg liggen. ‘Daar kan de Birò fietsers altijd de ruimte geven. Maar op zogeheten vrijliggende fietspaden ben ik voor een Birò-verbod.’

Tot het zover is, gebruikt Mo van Lennep voorzichtig alle baanvakken. Staat er een lange rij auto’s voor een stoplicht dan rijdt ze ‘niet te hard’ met de fietsers mee. Om na het kruispunt weer snel met 45 kilometer per uur op de rijbaan in te voegen. Zo staat ze binnen 15 minuten vanuit haar huis voor Zorgvlied.

Featured 2Featured 4